Kou,hoogte ziekte,maar vooral hoogte punten! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van irma sluis - WaarBenJij.nu Kou,hoogte ziekte,maar vooral hoogte punten! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van irma sluis - WaarBenJij.nu

Kou,hoogte ziekte,maar vooral hoogte punten!

Door: irmavandesluis

Blijf op de hoogte en volg irma

10 December 2011 | Nederland, Amsterdam

Tashi Delek.

Ja eigenlijk weet ik niet waar ik moet beginnen er is in drie weken tijd zo veel gebeurt,geleerd en gezien dat we nu nog bezig zijn om alles een plekje te geven.
Ook voor ons gaat het snel zaten we drie dagen geleden nog in de kou zitten we nu op dit moment in een heerlijk strandhutje met 36 graden, maar hier vertel ik een volgende keer wel over.

Tibet: wat een land! wat een mooie kanon hard werkende mensen, en wat een cultuur! laat ik beginnen met Lhasa: hier staat het ogh zo belangrijke Potala Palace (het winter paleis van de Dalai Lama) met het bijbehorende boeddhistische geloof en niet te vergeten zijn gebruiken. De tibetanen zijn zeer gelovig in de twee weken is ons zo veel mogelijk uitgelegt maar het is te veel en zelfs voor hun zelf is dit een levens studie!

Iedereen kent denk ik de gebedskettingen wel, maar het is zo bijzonder om mensen te zien die hier een levenstaak aan hebben. iedereen maar dan ook iedereen heeft er eentje in zijn hand en maar draaien.

In de andere hand een gebedsmolen ( en maar draaien) 1 keer rond staat voor 1000 gebedjes.

De long prayers zijn mensen die maanden lang achter elkaar bidden ze verlaten hun dorp en lopen drie passen de handen gaan boven hun hoofd en dan gaan ze op hun knieen en vervolgens plat op hun buik(handen naar voren) om weer op te staan en dit maanden lang tot aan b.v Potala Palace vol te houden. onderweg wordt hun dan wat geld toegestopt om te eten en te drinken denk nou niet dat dit alleen jongere doen de oude mensen hier zijn erg kwiek we hebben er zo,n bewondering voor!

Lhasa is onderverdeeld in twee gedeeltes de chinese (nieuwe kant) en de oude tibetaanse kant wij hebben de chinese kant links laten liggen. op elke hoek van de straat chinese militairen compleet met uitrusting. In Lhasa mochten wij ons wel vrij bewegen.Onze gids (een tibetaanse schat van een jongen)heeft ons gelijk de regels vertelt van wat er wel en niet gezegt kan worden.Naar een aantal dagen word het ons goed duidelijk hoe de chinesen alles onder de duim houden zei noemen het: het oor,die is overal aanwezig en 1 verkeerd woord heeft grote gevolgen voor hem maar ook voor zijn hele familie! In de auto kunnen we vrij over alles praten en zo leren we een hoop over de onderdrukking.

Er kleeft 1 nadeel aan het land: Wat ligt het hoog, en wat wordt je ziek! ik raad het dan ook niemand aan om het in een welverdiende zomervakantie van drie weken te gaan doen. de kans dat je de helft ervan ziek bent is toch wel erg groot wat hebben wij gehad
hoofdpijn ( soms heel erg) misselijk,duizelig, bloedneuzen ademnood ( twee weken lang), en oorpijn waarbij het bloed uit het oor komt! wat hebben we eraan kunnen doen: locale medicijnen, zorgen dat je niet paniekerig word en extra zuurstofflessen, gember thee en een gids met 12 jaar ervaring die ons dagelijks controleerden.

Naar Lhasa zijn we met de Jeep langzaam door Tibet gereden de natuur is prachtig grote bergen mooie meren en soms kale vlaktes (geen bomen op grote hoogtes)
De mensen leven heel primitief zelfs zonder verwarming! de kleding is dan ook veel van dierenhuiden gemaakt om ze een beetje warm te kunnen houden (yak) het eten zeker nu in de winter is gebaseerd om warm te blijfen dikke soepen (yak) boter thee (echt niet weg te krijgen, zo smerig) en drie keer per dag heel veel eten!

De temperatuur op dit moment is heel raar! s,nachts -15 tot -17 dan zo naar 10 uur s,morgens word het warm tot wel 16 a 20 graden in de zon( met een strak blauwe lucht) loop je in de schaduw dan moet je je handschoenen weer aan! in Lhasa hadden we nog een electrische deken, maar hoe verder je naar de hymelaja gaat hoe broerder het word Geen electra, geen warm water en dan rest je alleen nog maar alles wat je maar in je rugzak hebt zitten aan te trekken tot muts en handschoenen toe! Is dit leuk? ja zeker is dit leuk!

De eerste dagen hebben wij met verbazing naar de mensen staan kijken zo mooi zijn ze gekleed kleurig en met heel veel sierraden en dikke riemen traditionele laarzen en de lange haren ingevlochten met een gekleurd lint. het leuke was ze waren ook heel nieuwsgierig naar ons! nou naar Jaap!iedereen wilde hem aanraken of een hand geven, en hij hangt zo,n beetje in iedere huiskamer ingelijst zo grappig

Het base camp was wel de kers op de cake ( en dat op luke zijn verjaardag) heel lang buiten zijn kon niet je vroor in 1 seconde vast aan de grond en er stond een stevige wind maar we hebben er gestaan en dat pakt niemand ons meer af!

Verder kon ik het niet laten om een tibetaanse kast te kopen ik verwacht hem als het goed is over een maand of 10 ( met de boot) hij word met de hand beschilderd. ook de traditionele tibetaanse laarzen kon ik niet laten staan.

Ik doe er weer een aantal foto,s bij en als het lukt een paar kleine filmpjes van de monikken, natuur. daarna duik ik weer heerlijk hier de zee in om lekker te ontdooien en Mo. mercedes tot zo!

xxx Irma
ps Berrie: je krijgt spijt! ik weet hoe het er hier uit ziet! enne halve liters kingfisher hoor! ha ha.

• 10 December 2011 - 12:25

Petra Martens:

Hoi Irma

We genieten elke keer weer van je mooie foto's wat zal je genoten hebben in Tibet.
    Geniet nu maar van het mooie weer hier is het koud.

Groetjes Cor en Petra

• 10 December 2011 - 21:50

Sander:

Helemaal superrrrrrrrrrrr!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Xxx

• 11 December 2011 - 11:44

Lydia :

Hallo Irmaatje,

Wat een avonturen daar boven in dat hoge land! Mooi, dat je dit allemaal mee mag maken , hè? Maar ook heerlijk dat je je nu in de warmte kunt wentelen.
    Hier hebben we deze week storm gehad aan zee. En waar vorige week nog een laagte record te noteren viel, Qua waterstand, is er deze week alweer gewaarschuwd voor hoog water, omdat de zee opstuwde en de rivieren hun water dus niet kwijt konden. Echt een land van extremen hè? haha. Er is wederom een zéééér belangrijke eurotop geweest, dit alles om de euro te redden. Merkozy (Merkel en Sarkozy) hebben de neuzen een beetje dezelfde kant op gekregen. Wij, de eurolanden, gaan strenger toezicht houden op onze zwakke broeders en zusters. Daar door moet er weer wat meer vertrouwen komen in de euro. Ook komt er een nieuw verdrag om dit allemaal mogelijk te maken. Alle eurolanden waren het er mee eens, behalve Engeland, en die doen nu niet meer mee. Lachen joh, De Engelsen buitelen nu over elkaar in hun eigen land. Want tja, alleen komen te staan was natuurlijk ook niet helemaal de bedoeling. Wordt vervolgd......
    Verder zijn er in Rusland verkiezingen geweest en Poetin is nog wel de sterkste maar.... zijn macht begint barstjes te vertonen. Gisteren zijn er echt grote demonstraties in de grote steden van Rusland geweest, waar voor het eerst ook vooral veel jongeren aan meededen. En dat is belangrijk want zij voelden zich in het verleden buitenspel gezet. Zij zien nu dus perspectieven! Dat alles dankzij "good old internet".
    Verder houden wij ons bezig met de top 2000, het dictee der Nederlandse taal en een verschillende terugblikken op dit afgelopen jaar, haha.

Warme groet, Lydia

• 11 December 2011 - 13:23

Hanneke:

Lieve, lieve Irma en Jaap,
    eíndelijk kan ik dan contact maken
    en zien en lezen wat jullie allemaal meemaken!
    (heb nu `n nieuwe p.c.
    de oude had het leven gelaten:(
    Ik ben er stil van zo mooi allemaal...
    En wat een heerlijke verhalen,
    alsof ik er zelf bij ben!
    De foto`s en de video beelden maken het af!
    wat ben jij een kanjer,
    daarzo, tot voor Jaap er was helemaal in je eentje...
    in gedachten maak ik een heel diepe buiging voor je!
    Wat ben ik blij lieverd,
    dat je dit alles mag/kan delen met je lief nu...
    ik heb zo vaak aan je gedacht...
    Geniet, geniet en geniet nog meer,
    je hebt het zo verdiend,
    er naar uit gekeken...
    Pas goed op jullie zelf!
    Heel veel liefs hoor!
    XX
    P.S.
    ik heb nu een ander email adres hoor,
    dus dan weet je dat.

• 12 December 2011 - 08:31

Ellen:

Hoi zussie,
    Niet alleen Berrie zal spijt hebben ik ook.Maar goed we moeten werken dus het is niet anders.
    Wat een verhaal toch weer en wat een mooie foto,s ik ben echt jaloers.Als je terug ben zal ik ook eens een mooie foto uitzoeken om boven het bed te hangen.
    Geniet van de zon en de cocktails.

dikke xxxxxxx

• 16 December 2011 - 14:06

Pa V D Sluis:

Lieve Kinderen Jullie kaart ontvangen Wat mooi alles,wat een leuke foto,s,die man bij jou
    lijk wel iets op jaap HA HA endan die spanning een kast die 10 maanden weg blijf,komt tie wel komt
    tie niet Ik heb net 60 kaarten geschreven,nu nog twee naar jullie Prettige Kersdagen en een
    gelukkig Nieuwjaar,en een gezond 2012 voor jullie beiden Volgens ELLEN komen er mooie vacantie
    boeeken, wij zijn benieuwd Wij zijn erg blij met de brieven plus Tef plus leptop Moeders houd zich erg goed Lieve Irma Hier eenberichtje van moeders wij hopen dat alles goed gaat met
    jullie het weer bij jou zal wel beter zijn als bij ons Op dit moment regent het ,Wij gaan vrijdag na
    Jan en Sientje 45 jaar getrouwd Kerst zal dit jaar anders zijn zonder jou,jij in de zon ,wij in de kou
    Kusjes Moeders x x x x x x Kusjes Vaders XXXXx