2450 km rijdend door Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van irma sluis - WaarBenJij.nu 2450 km rijdend door Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van irma sluis - WaarBenJij.nu

2450 km rijdend door Laos

Door: irmavandesluis

Blijf op de hoogte en volg irma

19 Februari 2012 | Laos, Vientiane

Sabaidy, (hallo)

Tja waar zal ik eens gaan beginnen? Het is al even geleden dat jullie wat van mijn hebben gehoord,dit komt omdat Laos nog niet zo ontwikkeld is als b.v. Thailand, dit is zeker 1 van de dingen wat Laos ook nog bijzonder maakt.Jaap die in Cambodja zit heeft het vliegtuig genomen naar Vientiane, en ik de nachtbus vanuit Chiang Mai, samen willen we nog drie weken rijden door Laos. Een motor zoeken viel niet mee drie dagen hebben we door Vientiane gefietst maar uiteindelijk hebben we weer twee(Thaise) versnellingsscooters weten te krijgen. Het punt is:zo gauw ze weten dat je buiten de stad gaat rijden wordt er niet aan je verhuurd (achteraf kunnen we dit goed begrijpen) grote motoren offroad zijn er wel een paar maar schrikbarend duur en als er iets kapot gaat niet te maken in de dorpjes omdat ze hier de onderdelen niet voor hebben.achteraf kan ik zeggen dat onze 110cc suzuki een hele goede keuze is geweest.
betalen hier in laos is weer een ander verhaal je hebt er even voor nodig om alles op een rijtje te krijgen. er wordt hier betaald in drie valuta,s

1: de laotiaanse kip 10.000 kip (1 euro)
2: Thaise bath (100 bath 2 euro 50 oftewel: 250.000 kip
3:dollars: waarde 0.80 cent of 8000 kip
Het eten en in de kleinere winkels of op de markt betaal je in kip. hotels weer in bath.pin automaten zijn er in de regel alleen in grote steden en dan nog of ze zijn leeg of je krijg niet meer dan 700.000 kip (dit schiet dus niet op)
gelukkig was ik hier van op de hoogte en heb in chiang mai de ATm geplunderd voordat ik hierheen ging.

laos heeft geen treinen,weinig auto verkeer en weinig goede wegen.Wel zijn ze druk bezig dit te verbeteren. voorheen ging al het verkeer over de mekong delta de rivier die door het hele land heen loopt.

De dorpjes die je onderweg tegen komt lijken zo mee te kunnen spelen in een western film.Ze zijn gebouwd van hout of bamboo,en de weg is van rood zand gemaakt een geweldige stoffige bedoeling. soms zijn alle bomen die je ziet rood/bruin van het vele stof.

De mensen onderweg zijn over het algemeen erg aardig, we zijn drie categorieen tegen gekomen.
1:het hele dorp hoord je aankomen en staan langs de weg te zwaaien (zoals de intocht van de vierdaagse) ze roepen sawaidy (hallo) en als je dan stop om iets te drinken loopt het hele dorp nieuwsgierig mee.

2:dorpen die eerst even de kat uit de boom kijken( ogh jee buitenlanders ik kan ze niet verstaan HELP)maar al snel met handen en voeten hebben we de grootste lol,

3: een gespannen dorp in het n/westen die niet echt blij waren met onze komst en ronduit onvriendelijk waren gelukkig hebben we dit maar 1 keer gehad.

Over Laos en onze 18 dagen op de motor kan ik dagen vertellen maar ik zal 1 dag beschrijfen wat we hebben meegemaakt.

In het plaatje Pakbeng hebben we een rustdag gehouden om onze kleding te wassen, olie te vervessen,remmen aan te draaien, en de banden weer op te pompen. en onze kont een dag rust te gunnen ook moesten we die dag gebruiken om onze vervolg route te checken, de 175 km op de kaart ziet er namelijk uit als een zeer slechte weg die nog stopt ook! Maar naar een bezoekje aan het tourist bureau komen we zeer vrolijk naar buiten. we kunnen een stuk met de veerpont en daarnaar ligt er een nieuwe weg precies naar de plaats waar wij naar toe willen jeetje zo,n mazzeltje kunnen we goed gebruiken s,avonds nemen we een lekker biertje want 120 km in het vooruitzicht wordt een makkie denken we dan nog!
De volgende dag staan we al vroeg naar 35 km redelijke weg gereden te hebben voor de pont. we steken de Mekong over en nog zo,n 100 km te gaan,vanmiddag zitten wij heerlijk aan een noedelsoep in xayaboury roep ik jaap nog toe. We beginnen te rijden maar naar de eerste borden begrijpen we dat er iets niet helemaal volgens plan is gegaan de plaatsen op de borden kunnen we niet thuis brengen naar veel gepuzzel op de kaart komen we erachter dat we een verkeerde boot hebben genomen en dat we nu 75 km om moeten rijden. hhhmmm daar gaat de noedelsoep! maar nog erger waar is de door ons beloofde nieuwe weg? Het eindigt in 175 km hobbelen met snelheden tussen de 20 en 30 km per uur. armen,knieen die verzuren, en een kont die niet meer weet hoe die zitten moet. maar aan alle wegen komt een eind en dus ook aan deze. Xayaboury ziet er gezellig uit er hangen veel spandoeken en er hangt een feeststemming in de lucht Het is inmiddels zo rond half vijf als ik opgelucht het grootste hotel van de stad binnen loop voor een kamer.Verbaasd hoor ik:we zitten vol! dit heb ik nog niet errder mee gemaakt. Aan stoffige vieze mensen zijn ze ook gewent dus dat kan het niet zijn? We hebben alle hotels,guesthoushe,s geprobeerd maar niemand heeft plek. morgen begint er een drie daagse olifanten festival een zeer belangrijke gebeurtenis in dit land (wisten wij veel) We moeten dus uitwijken naar een volgend dorp 31 km verder en minimaal een uur rijden. We rijden de stad weer uit en vragen naar het goede zandpad richting dorp. tuurlijk moeten we naar veel vragen eerst weer helemaal terug ggrr inmiddels is de zon een mooie oranje bal aan het worden die gevaarlijk snel zakt, en hebben we nog geen noedelsoep mogen proeven.We willen net weer vertrekken als we merken dat de achterband van Jaap zo lek is als een mandje nu kunnen we nog maar een ding doen en dat is kei hard lachen. Gelukkig kan de band terplekken bij een familie gewisseld worden en maken wij grapjes met de toe gesnelde kinderen. We zijn de klos en dat weten we de zon is inmiddels onder en we moeten nog een eind rijden. weer onderweg zien we een hotel die we nog niet hebben geprobeerd maar ook deze zit vol! aan de man vragen we nogmaals de weg en met een diepe frons vertelt hij dat dit niet kan VEEL STE GEVAARLIJK IN HET DONKER! tja dat weten wij ook maar wat moet je anders? we moeten wachten en hij haalt zijn zoon die engels spreekt naar wat over en weer gepraat bieden zij ons een matras in hun woonkamer aan! die wij uiteraard zeer dankbaar aannemen. En zo zitten wij uitindelijk om 8 uur s,avonds toch nog aan de noedelsoep. met jawel 239 zeer slechte kilometers gereden te hebben.

Nog even een paar Laos feitjes
1: een nieuwe binnen band monteren kost hier 2 euro we hebben er drie moeten vervangen.
2: ik ben bezig aan mijn derde paar slippers en tweede paar gympen.
3:Wij hier veslaafd zijn geraakt aan de plakrijst (sticky rice)
4:we zo genoten hebben van het ontbijt onderweg
5:een liter Lao bier 10.000 kip kost (1 euro)
6:i liter benzine ongeveer 11.000 kip kost (1.10)
7: Een goede kamer gemiddeld 6 euro per nacht kost.

Morgen vertrekken wij allebij weer1 Jaap neemt de nachtbus naar Bangkok en over een paar dagen staat hij weer in het koude nederland. Zelf neem ik de nachtbus naar Hanoi (vietnam) en ga weer op zoek naar een gescvhikte motor.

Ik zal er weer foto,s en filpjes bij doen zodat jullie een beetje een indruk hebben van hoe het er in Laos uit ziet.

Tot snel: liefs irma

• 19 Februari 2012 - 10:29

Broertje:

Shit... en dan hebben wij als enige probleem een file van een half uurtje of zo en rijden we even naar Maastricht of Amsterdam voor de lol !!!!
    dit is toch ff wat anders ! / maar dit soort dingen ga je noooit meer vergeten

Hoe is eigenlijk de temperatuur ??/ heb je het nog lekku warm !/ hier gaat het nu wat beter maar we hadden bijna een 11 stedentocht.... Ja je hebt jezelf heel wat gas uitgespraard in Bilthoven!

Ik gun je nog een hele lange en leuke tijd maar wil je ook wel weer eens graag in levende lijve zien

Groet Broertje

• 20 Februari 2012 - 09:27

Ellen:

Hoi zussie, Bertus heeft het allemaal al gezegt,dus daar sluit ik me bij aan.Over die prijzen moet ik toch wel lachen.Misschien kunnen we daar hier eens een voorbeeld aan nemen.Alles zou dan wat aangenamer worden.Al dacht ik bij kip eerst aan een echte kip hahaha,betalen MET kippen!!! )ipv in) Veel plezier nog, maar je mag nu wel thuis komen.xxxxxxx

• 20 Februari 2012 - 18:09

Pa Van De Sluis:

Lieve Irma Eeven snel een reactie van jou verslag prachtig wat zijn die foto,s mooi Wat is de
    natuur prachtig, maar wat zijn de wegen slecht, allen mensen zullen daar wel last hebben van de
    rug, maar het is toch mooien als een snelweg We zullen thuis alles nog eens rustig bekijken
    Wij moesten jou de groeten doen,van je oude buurvrouw Mia Wij ma en ik hebben de woonkamer
    vanEllen,het vel van de muuren getroken Ma vond dit prachtig Die dag werdt er voor jou een doos
    gebracht,waarschijnlijk de kussens Wij komen net van de dokter Ma moest de uitslag haalen
    Bloeddruk ezv allers goed Calos is geholpen,maar mag nog niet naar huis,het is allemaal afwachten
    Het weer wordt hier iets beter Wij eindegen met veel X X X X X Pa enMa

• 21 Februari 2012 - 18:58

Peter V.Wijngaarden:

Hallo Irma en Jaap,
    Prachtige foto's heb je mee gestuurd zeg!
    En Jaap,zo koud is het nu niet meer hier hoor.Komend weekend tot 15 graden!
    Boven nul dan hé.En Irma,wanneer ben jij weer in het land?
    Nog heel veel plezier daar!!
    Gr.Peter.

• 22 Februari 2012 - 10:17

Irma Van De Sluis:

hoi Peter; jaap komt vannacht aan en ik ben 28 maart weer op nederlandse bodem. Ben jij ook weer terug uit frankijk? zitten de dakpannen er allemaal op? groetjes vanuit Vietnam

• 23 Februari 2012 - 16:54

Monique:

Hey Irma, wat weer waanzinnige foto's en verslag...nog ff meid..Is Jaap nog steeds bij je? Heb zin om af te spreken met je samen met Jo..fotoboeken bekijken, je spulletjes brengen en lekker een avond ouwehoeren, nou dat kunnen we wel..Meid nog heel veel plzr, geniet..Ik ga morgen naar Oostenrijk, veel sneeuw en doe nu de zonnedans, want moeten wel natuurlijk zon erbij hebben...Tot snel meis..Dikke kus van Mo xxxxxxx

• 23 Februari 2012 - 17:04

Monique:

Lees nu dat hij aangekomen is in kikkerland..brrr wat zal hij het koud hebben hihi..Tot snel meis..xx