Good Morning Vietnam! - Reisverslag uit Sơn La, Vietnam van irma sluis - WaarBenJij.nu Good Morning Vietnam! - Reisverslag uit Sơn La, Vietnam van irma sluis - WaarBenJij.nu

Good Morning Vietnam!

Door: irmavandesluis

Blijf op de hoogte en volg irma

26 Februari 2012 | Vietnam, Sơn La

Voelt Vietnam nog steeds als thuis komen? JA zelfs voor een derde keer is dit gevoel niet anders. Ik weet niet wat dit is maar ik hou gewoon van dit land!Hanoi was een aangename verrassing, heerlijk om naar alle dorpjes weer eens in een wereld stad te zijn compleet met wolkenkrabbers in het nieuwe gedeelte van de stad. zelf heb ik gekozen om te slapen in het oude gedeelte wat een wirwar van straatjes en steegjes betekent, met de nodige eetkraampjes waar ik zo van hou.

Hier heb ik ook mijn nieuwe motor gevonden voor een rit door noord Vietnam het is een Minsk geworden dit is een oude Rusische motor.Ik heb hier wel even een nachtje over geslapen want voordat je hem mee krijgt moet je eerst een kleine sleutelcursus volgen dit omdat ze nog wel eens kapot kunnen gaan! Verder krijg je een hele tas met reserve onderdelen mee voor het geval dat.En willen ze je eerst zien rijden voordat je er 1 mee krijgt. Maar ik ben gelukkig voor alle onderdelen geslaagd. Ik ben nu drie dagen met de Minsk onderweg en wat is tie leeeuuuukkkk!!! en grappig!! stiekem ben ik nu al verliefd.
niks geen contact sleutels: gewoon een knop omzetten choke uit, flink trappen en pruttel de pruttel lopen maar.Benzine moet ik zelf mixen,dit betekend:op elke 10 liter bezine moet er 400 ml olie bij ( in de stad minder) Er zit een houten stokje speciaal hiervoor aan mijn stuur om de boel te mengen naar het tanken (geweldig toch) achter op de motor zitten twee tassen aan de ene kant voor alle sleutel en onderdelen aan de andere kant mijn computer en wat kleding. Twee handige vakjes zijn bestemd voor de olie. Elke avond pak je de tas eraf en klaar is kees geen gezeur meer met trekbanden enz heerlijk.

Hanoi verlaten om de goede weg te vinden is erg lastig (heel veel verkeer) dus heb ik een taxi motor voor mijn uit laten rijden die mij door het drukke Hanoi geloodst heeft een geweldige man die er erg veel lol in had.

Nu zit ik in Son La en ben al langs zeer mooie plekken geweest (rijstvelden, bergen, dorpjes)Ik ben nog geen toerist tegengekomen wat stiekem heerlijk is, het betekent ook dat er bijna geen engels meer wordt gesproken zelfs niet in de guesthoushes en er weer met handen en voeten gepraat moet worden. Het eten wordt dus ook weer wat de pot schraft geen probleem hoor ben gek op pho (noedelsoep) Het weer is wel minder en gaat alleen maar slechter worden kou en mist hoe noordelijker ik ga komen (weer aan de chinese grens) hoe kouder! verwachting zo,n 5 graden bbbrrr. Daarom blijf ik hier in Son La een grote provincie stad nog 1 dag om inkopen te gaan doen. Winterjas enz. Dan vertrek in om over een paar dagen in Sapa te komen. Dit is een zeer toeristische stad en ik verwacht dan ook dat ik daar weer wat gevarieerde kan eten.

Even nog een paar gekke dingen onderweg
1: langs de kant van de weg verkoop van golfballen zoveel je maar wilt(weer eens iets anders dan groente en fruit)
2: rijstvelden tussen de graven of andersom: eet smakelijk!
3:al twee maanden achtervolgt mij de bezems we zitten nu in de eindfase en kan ik met eigen ogen zien hoe ze als eindproduct in elkaar worden gezet.Ik zal altijd met andere ogen naar deze bezems blijfen kijken, wat een arbeid zit hier aan vast! ze kosten in de winkel hier kant en klaar 40.000 dong ( 10.000 dong is onggeveer 0.36 cent)onvoorstelbaar!
4: leuke ontmoeting: de oeral njepper club uit Hanoi, ik werd uitgenodigd door ze om mee te rijden. een geweldig gezicht deze club (zie filmpje voor de liefhebbers en let ook effe op de mist)

Ook nog wat mindere dingen
1:gisteren moest ik mee naar de keuken om aan te wijzen wat ik wilde eten. Hier werden voor mijn neus de kippen vers geslacht dit blijft minder, maar ben toch maar voor de kip gegaan
2: echt erg vindt ik het eten van honden! als je het strikt bekijkt zou het niet anders moeten voelen als een kip of koe maar dat is nou eenmaal niet het geval.Ik kan dan ook wel janken als ik ze zoals vandaag op de markt dood ziet liggen of als ik ze in een mand op een weegschaal tegen kom. Hypocriet van mijzelf ja eigenlijk best wel!

Jullie begrijpen het denk ik al ja het wordt saai maar ik
heb het weer geweldig naar mijn zin!

Tot snel allemaal xxxx Irma

  • 26 Februari 2012 - 11:34

    Jaap:

    niks saai liefje zo gaat dat in leven ga zo door daar lekker genieten en toeren en stofhapen kijk goed hoe ze die bezems maken wat voor markplaats voor je ha ha en ik zit ook in de kauw hier in het kikkerland en je schijf leuk kusjes XXX love you jaap

  • 26 Februari 2012 - 11:49

    Luke Van De Sluis:

    Geweldige Irma!!

    Leuke foto's meid ;)!

  • 26 Februari 2012 - 11:58

    Broertje:

    hé zussie, wat'n feest die motoren... nog even en je wordt net zo gek als je broer. Kom je thuis wil je een minsk of een Ural-djnepr. En echt hier zijn ze ook hoor !
    Vietnam blijft dus trekken.. mmm.. Op de motorbeurs hadden ze bij travel to explore wel een baantje voor je vertelden ze me !!! / misschien iets anders dan AH hahaha.
    ben je trouwens weleens onderuit gegaan ? (vertel maar als je terug bent want anders wordt de rest ongerust).

    Ik blijf je volgen
    groet Broertje

  • 26 Februari 2012 - 11:59

    Lydia :

    Ha Irmpie,

    Kan helemaal aan de toon van je schrijf merken , dat je het erg naar je zin hebt! C`est le ton qui fait le musique, het is de toon die de muziek maakt!! Heel fijn om te weten voor ons overwinteraars in dit kleine landje aan de Noordzee.
    Hier is weer van alles gebeurd ondertussen. Onze Prins Friso ligt al ruim een week in coma in Lech, na een lawine ongeluk. Het was een hele spannende week. Want wat zou z`n prognose zijn!? Nou inmiddels weten we dat deze niet goed is. Hij is nog steeds niet bij en het ziet er heeeeel slecht voor hem uit.
    Verder is Job Cohen opgestapt als fractie voorzitter van de PVDA. Hij kon geen verschil meer maken, zo voelde het voor hem. Heel triest voor een man als hij, heb groot respect voor hem. Er zijn nu 4 nieuwe kandidaten, Samsom, van Dam, Plasterk en Albayrak. De leden kunnen tot 16 maart op hun kandidaat stemmen. Ben benieuwd.
    Zelf zit ik weer ietsje lekkerder in m`n vel. Maar het is nog wennen met het nieuwe koor erbij en de tijd die dat opslokt. Ben gestopt met een aantal leerlingen zodat ik weer ietsje meer tijd krijg om dingen voor te bereiden en ook soms iets voor mezelf te doen.
    Langzaam maar zeker wordt het een heeeeel klein beetje lente hier. Vandaag veel sneeuwklokjes gezien, daar werd ik vrolijk van!
    Dikke knuffel, Lydia

  • 27 Februari 2012 - 08:41

    Ellen En Berrie :

    Hoi zussie,zo dus je gaat ook al verstand van sleutelen krijgen.Heeeeel leerzaam zo,n reis, maar zonder dollen je hebt een fantastische tijd en je maakt mooie foto's.
    Zoals je misschien van pa en ma begrepen heb zijn we de kamer aan het opknappen en leef ik een aantal dagen boven wat ik al behelpen vind,jij zult me uitlachen en terecht.Kom maar weer snel thuis (al is het maar omdat ik dan zelf op vakantie mag) het word nu tijd we missen je.xxxxxxx

  • 29 Februari 2012 - 18:08

    P V D Sluis:

    Liever Irma Even snel een berichje van ons, Over 28 dagen 6 uur en 40 minuten ben je weer
    in Nederland HA HA HA , Wij hebben jaap gebeld, hij was alweer gewendt,wij gaan over 2 weken
    koffie drinken Hij vertelde dat het vrouwtje met dat rode autotje een ongeluk heeft gehad,
    en in het ziekehuis ligt, en dat het niet goed gaat Benut de laaste maand maar goed, kijk goed uit, want er is voor jou geen gipsvlucht Het schrijven gaat me vandaag niet zo goet af,dus ik stop
    JE moeder denk dat je over 28 dagen 6 uur en30 minuten terug komt HA HA HA
    GROETEN van MA enPA v d Sluis X X X X

  • 06 Maart 2012 - 11:17

    Hanneke:

    prachtig lieverd!
    ik kan me voorstellen dat jij nog helemaal "niet klaar bent" daar!
    voor jou zal de tijd voorbij gevlogen zijn...
    geniet nog maar van alles wat er nog komen gaat!
    pas goed op jezelf! kus van us
    p.s.
    wel fijn om Japio alweer "thuis" te hebben, haha!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Sơn La

irma

Actief sinds 10 Aug. 2011
Verslag gelezen: 583
Totaal aantal bezoekers 45397

Voorgaande reizen:

07 Januari 2014 - 11 Maart 2015

De bosbewoners gaan op pad!

27 September 2011 - 28 Maart 2012

een half jaartje lekker niets moeten!

Landen bezocht: